کتاب گویا

کتاب و نویسنده

کتاب گویا

کتاب و نویسنده

در این وبلاک به معرفی نویسندگان تاثیر گذار در جهان و همچنین نگاهی کوتاه به کتاب های آنها خواهیم داشت.

۳ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

معرفی پسته احمدآقایی 

پسته احمدآقایی یکی دیگر از ارقام تجاری پسته ایران است. پسته احمدآقایی در گروه پسته‌های کشیده قرار دارد، این بدان معناست که طول پسته از عرض پسته بیشتراست.

این رقم پسته علاوه بر طعمی خوب دارای ظاهری بسیار زیبا است به طوری که رنگ مغز آن ارغوانی و پوست استخوانی خیلی روشنی دارد.

عمده تولید آن در استان کرمان است و مرغوب‌ترین پسته احمدآقایی را می‌توان در منطقه پسته کاری نوق رفسنجان پیدا کرد.

این رقم برای اولین بار توسط فردی بنام احمد آقا فروتن در احمدیه نوق شناسایی و انتخاب گردیده است.

گسترش این رقم در استان کرمان بیشتر در مناطق نوق رفسنجان، زرند و شهرستان سیرجان می باشد.

در حال حاضر این رقم یکی از مهمترین و بهترین ارقام تجاری پسته کشور می باشد که علیرغم قدمت نه چندان طولانی آن، بطور چشمگیری در حال گسترش می باشد.

میوه های آن بادامی شکل ولی ظاهر آن همانند رقم کله قوچی می باشد.

در میان گروه پسته‌های تجاری قیمت آن بعد از پسته اکبری و پسته کله قوچی در رتبه سوم قرار دارد، اما قیمتش از پسته فندقی بیشتر است و خرید پسته احمدآقایی  به دلیل رویت و شگل ظاهری و همچنین قیمت پایین از رونق خوبی برخوردار است.

هر ساله بخش اعظمی از این نوع پسته در داخل کشور مصرف می‌شود.

 ظاهر کشیده، درصد خندانی زیاد، همچنین پوست استخوانی سفید و قیمت نسبتاً پایین این نوع پسته باعث استقبال در داخل کشور از این رقم شده است.

رقم پسته احمد آقایی را می‌توان جدیدترین نوع پسته ایران در تجارت و صادرات دانست.

پسته احمد آقایی در مقوله صادرات نیز پرطرفداراست، عمده پسته احمد آقایی در خارج کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا و همچنین انگلستان از خریداران اصلی این رقم می باشند.

 صادرات آن به کشورهای عربی که عمدتاً از ارقام کشیده بیشتر استقبال می‌کنند، ازرونق خوبی برخوردار است.

 پسته احمد آقایی به دلیل خوش طعم بودن در کشورهای که به طعم و مزه اهمیت می‌دهند (هند و پاکستان) هم مورد استقبال قرار گرفته است.

طعم خوب و کشیدگی مغز باعث شده که در تهیه خلال پسته با استقبال مواجه شود. میزان بار دهی درخت پسته احمد آقایی مطلوب بوده به طوری که می‌توان از هر درخت حدود3066 گرم پسته خشک شده برداشت کرد.

پسته احمد آقایی در گروه پسته‌های ریز قرار دارد و همین ریز بودن و انس بالا (تعداد عدد پسته‌ها در واحد وزن) باعث شده قیمت این رقم پسته پایین باشد.

معمولاً این رقم در انس‌های 24-22، 26-24، 28-26 و 30-28 وجود دارد، نوع درشت آن در انس 22-20 و در حجم کم وجود دارد.

 

خصوصیات درخت پسته احمد آقایی

درخت پسته احمد آقایی تا حد زیادی خصوصیات پسته کله قوچی را دارد.

پسته‌ها روی درخت به صورت خوشه هستند درست مثل خوشه انگور طول هر خوشه به طور متوسط 12 سانتیمتر و عرض هر خوشه 9 سانتیمتر است و خوشه‌ها این رقم کم بار و یا تنگ هستند.

وزن هر خوشه‌تر حدود 56 گرم و در حالت خشک 47 گرم می باشد. در هر خوشه به‌طور متوسط 30 عدد پسته وجود دارد که از این تعداد حدود 15 درصد آن‌ها پوک و 6 درصد دهان بسته و بقیه خندان هستند.

درخت این رقم دارای برگ‌های ساده و مرکب است به طوری که حدود 12.5 درصد برگ‌ها ساده و 61 درصد آن‌ها سه برگچه و حدود 7 درصد برگچه ها چهار برگ و 18 درصد هم 5 برگچه هستند. طول هر برگ 14 سانتیمتر و عرض هر برگ 13 سانتیمتر است.

 معمولاً درصد خندانی پسته‌ها در این رقم زیاد است و در مقایسه با ارقام فندقی و کله قوچی میزان نا خندانی (دهان بسته) کمتری دارد. به دلیل مرغوبیت پیوند این رقم گسترش و فروانی آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

 ارتفاع درخت احمد آقایی به‌طور متوسط 3 متر و عرض تاج درخت حدود 4 متر است. شکل جوانه‌های درخت در این رقم به شکل کروی است.

 میزان بار دهی آن بسته به نوع شرایط آب و هوا و موقعیت گرده‌افشانی درخت تقریباً بالا است و البته شرایط آب هوایی و خاک و میزان آبیاری در میزان محصول تأثیر دارد.

درخت پسته احمد آقایی از نوع متوسط گل محسوب می‌شود به طوری که در شرایط آب و هوایی رفسنجان از حدود 13 فروردین گل‌دهی آغاز می‌شود تا 25 فروردین‌ماه به گل‌دهی می‌رسد.

زمان برگلدهی این رقم حدود 3-2 روز زودتر از گل‌دهی آن می‌باشد. رشد مغز پسته احمد آقایی از 20-10 تیرماه شروع و تا اواخر مردادماه تکمیل می‌گردد،  این مدت حدود 45-39 روز طول می‌کشد.

رقم احمد آقایی در دهه سوم شهریورماه قابل برداشت می‌باشد و در اثر وزش باد و حمله پرندگان، درصدی از میوه‌ها از محل دم میوه جدا شده و ریزش می‌نمایند.

مخلوط کردن محصول ریزش کرده با محصول سالم، آلودگی‌های قارچی را افزایش می‌دهد.

 

خصوصیات میوه احمد آقایی

رشد مغز در این رقم سریع بوده و از 5 تیرماه شروع و زمان رسیدن کامل 10 شهریورماه است. نوک پوست میوه سبز نوک دار و رنگ پوست سبز در زمان رسیدن میوه به قرمز روشن میل پیدا می‌کند.

به طور متوسط طول هر عدد پسته احمد آقایی 2 سانتیمتر و عرض آن 1.2 سانتیمتر که این خود نشان دهنده درشتی و کشیدگی این رقم است.

 شکل هندسی این نوع پسته تقریباً مستطیل شکل است و میزان شکاف پسته از دو سمت پشتی و شکمی باهم برابر است. رنگ زمینه مغز سبز روشن، رسیدگی میوه از نوک شروع می‌شود و رنگ پوست استخوانی خیلی سفید روشن است.

 

خصوصیات کمی و کیفی پسته احمد آقایی

متوسط میزان محصول خشک درختان 12 تا 16 ساله 3066 گرم در هر درخت و تعداد دانه در هر اونس این درخت 26-24 دانه می‌باشد. هر 100 گرم میوه خشک شده حدود 56-57 گرم مغز به دست می‌آید.

مقدار پروتئین مغز 15-16 درصد و میزان چربی آن 58-59 درصد می‌باشد.

پسته احمد آقایی علیرغم خصوصیات بسیار مطلوب، دارای سال آوری نسبتاً شدیدی است که باعث ایجاد اختلاف تولید محصول در سال‌های متوالی می‌شود. در صورت اعمال مدیریت صحیح (مخصوصاً هرس) این مشکل به قدری زیادی قابل کنترل است.

لازم به ذکر است که صفات اونس، درصد ناخندانی و درصد پوکی تحت تأثیر مدیریت باغ (آبیاری، تغذیه، کنترل آفات و گرده‌افشانی) و تا اندازه‌ای شرایط محیطی نیز می‌توانند تغییر یابد و همچنین درصد پروتئین و چربی موجود در مغز می‌تواند تحت تأثیر زمان برداشت محصول قرار گیرد که تأخیر برداشت باعث افزایش درصد چربی و کاهش درصد پروتئین مغز میوه می‌گردد.

 

 

  • hossin hossinzade
  • ۰
  • ۰

 آشنایی با رقم پسته کله قوچی 

یکی از معروف‌ترین رقم‌های پسته ایران پسته کله قوچی است. پسته کله قوچی به همراه پسته اکبری در داخل ایران طرفداران زیادی دارد.

این رقم در گروه پسته‌های گرد قرار دارد.

میزان خندانی آن به نسبت پسته فندقی بیشتر است.

رنگ مغز استخوانی به رنگ سفید کدر و رنگ مغز به رنگ سرخ تیره است.

محبوبیت پسته کله قوچی را باید در درشتی مغز و همچنین طعم بسیار خوب آن دانست.

پسته کله قوچی از پسته فندقی درشت‌تر و خندان‌تر است و شاید بتوان آن را برادر بزرگ‌تر پسته فندقی دانست.

به دلیل درشتی و سنگینی در هر کیلو تعداد کمتری را شامل می‌شود. این بدان معناست که دارای انس پایین است.

میزان تولید این نوع پسته بعد از رقم فندقی در رتبه دوم قرار دارد و عمده محصول پسته کله قوچی در استان کرمان برداشت می‌شود و در سایر استان‌ها به صورت پراکنده وجود دارد و در منطقه نوق رفسنجان می‌توان مرغوب‌ترین پسته کله قوچی را یافت.

از آنجایی که برای اولین بار توسط فردی به نام حاج علی شریفی در روستای دهنو رفسنجان شناسایی و انتخاب گردید و به همین دلیل به نام حاج شریفی نیز معروف است.

درشتی میوه و محصول دهی خوب آن باعث شهرت و گسترش آن شده است و خریداران پرو پاقرص پسته، همواره در سبد خرید خود مقداری پسته کله قوچی دیده می شود. شما هم می توانید با چند کلیک ساده خرید اینترنتی پسته کله قوچی را انجام دهید.

 

خصوصیات درخت کله قوچی

درخت کله قوچی دارای شاخه‌های قوی و ضخیم‌تری نسبت به اوحدی (فندقی) دارد.

این رقم نسبت به کمبود آب و مواد غذایی حساسیت بیشتری دارد و در چنین شرایطی دچار آفتاب سوختگی و خشکیدگی سر شاخه می‌گردد.

قدرت رشد درخت متوسط و دارای تاج گسترده و برگ‌های ساده و مرکب می‌باشد که اکثر برگ‌ها مرکب 5 برگچه ای هستند و برگچه انتهایی بزرگ‌تر از برگچه های جانبی می‌باشد.

گل‌دهی در رقم کله قوچی زودهنگام است و گل‌دهی آن در شرایط رفسنجان 7 تا 21 فروردین‌ماه طول می‌کشد. برگ دهی این رقم 3-2 روز بعد از گل‌دهی شروع و معمولاً تا اواخر فروردین ماه طول می‌کشد.

به دلیل گل‌دهی زود هنگام، بیشتر در معرض خطر و خسارت سرمای بهاره قرار دارد و در مناطق سرد که دارای سابقه بروز سرمای بهاره هستند هرساله خساراتی متوجه این رقم شده.

رشد سریع مغز از 10 تا 20 تیرماه شروع و تا اواخر مردادماه تکمیل می‌گردد که این مدت حدود 39 تا 45 روز طول می‌کشد.

پسته کله قوچی در دهه دوم شهریورماه قابل برداشت است و از این نظر جزء ارقام متوسط رس می‌باشد. در ضمن رسیدن میوه از نوک شروع و پوست نرم هنگام رسیدن به رنگ سرخ خاکستری در می‌آید.

 

خصوصیات کمی و کیفی پسته کله قوچی

متوسط میزان محصول خشک درختان 12 تا 16 ساله این رقم 2222 گرم در هر درخت و تعداد دانه در هر انس 24-25 دانه است.

درصد ناخندانی (دهان بسته) 14-13 درصد و میزان پوکی 35-34 درصد می‌باشد.

از هر 100 گرم پسته خشک (مغز به همراه پوست استخوانی) حدود 55 گرم مغز به دست می‌آید.

مقدار پروتئین مغز 2.2 درصد و مقدار چربی آن 4.49 درصد می‌باشد.

شدت سال آوری این رقم متوسط و کمتر از ارقام احمد آقایی و اوحدی و اکبری است.

لازم به ذکر است که صفات انس، درصد پوکی تحت تأثیر مدیریت باغ (آبیاری، تغذیه، کنترل آفات و گرده‌افشانی) و تا اندازه‌ای شرایط محیطی نیز می‌توانند تغییر یابد و همچنین درصد پروتئین و چربی در مغز می‌تواند تحت تأثیر زمان برداشت محصول قرار گیرد که تأخیر برداشت باعث افزایش درصد چربی و کاهش درصد پروتئین مغز کله قوچی می‌گردد.

 

خصوصیات ویژه پسته کله قوچی

برای به دست آوردن محصول مناسب، کافی و باکیفیت عالی عملیات داشت بایستی به خوبی انجام شود، در غیر این صورت درصد زیادی از محصول به صورت پوک، نیمه مغز و ناخندان در می‌آید این رقم در حالت طبیعی دارای غالبیت انتهایی کم و قدرت تولید شاخه‌های جانبی بیشتری نسبت به فندقی است.

شاخه‌ها درخت کله قوچی به نسبت دیگر ارقام کلفت‌تر و کوتاه‌تر است.

 

 

  • hossin hossinzade
  • ۰
  • ۰

 

آموزش کاشت بذر پسته در منزل

کاشت پسته و احداث باغ پسته این روزها رونق گرفته. از مهمترین دلایل استقبال گشاورزان از این محصول توجیه اقتصادی و کشت و داشت آسان آن می توان نام برد. به جرات می توان گفت که هیچ محصولی به اندازه پسته سود آور نیست.

در گذشته کاشت پسته بیشتر در نواحی گرم و خشک کویر بوده ولی امروزه به دلیل تغییر اقلیم می توان در بیشتر نقاط کشور کشت کرد.

برای کاشت و احداث باغ پسته می توانید از نهال و یا بذر پسته مخصوص استفاده کرد.

بهترین نوع رقم برای کاشت پسته نوع بادامی زرندی می باشد.

این رقم به دلیل مقاوم بودن به شوری آب و خاک بهترین گزینه برای کاشت است.

از آنجایی که رقم بادامی زرندی دارای یک راست ریشه است، به همین دلیل این راست ریشه خود رت به اعماق زمین رسانده و از رطوبت داخل اعماق خاک استفاده کرده و به همین جهت این رقم به خشک سالی و تنش های آبی هم مقاوم است.

مقاوم بودن به بیماری های خاک زی یکی دیگر از خصوصیات این رقم می باشد.

همان طور که می دانید بیشتر بیماری ها در سطح زمین تجمع دارند، به دلیل این که این رقم ریشه های سطحی کمتری به نسبت ارقام دیگر دارد به بیمارهای پسته مقاوم می باشد.

 

طرز کاشت پسته

برای تهیه نهال ابتدا خرید بذر پسته بادامی زرندی انجام داده و پس از تهیه این بذر آنها را ضدعفونی کرده.

برای ضدعفونی می توان از وایتکس خانگی استفاده کرد. برای این منظور یک واحد وایتکس را در ده واحد آب مخلوط کرده و سپس بذرها را به مدت 10 دقیقه در این مخلوط نگه می داریم.

بعد از ضدعفونی کردن باید بذرها را به مدت 48 ساعت در آب خیس کرده

در این مدت باید هر 5 الی 6 ساعت آب آنها را عوض کرد.

بعد بذرها را از آب گرفته و داخل پارچه خیس می گذاریم

بعد از چند روز بذرها جوانه می زنند.

از قبل گلدان پلاستیک سیاه رنگ تهیه کرده و آنها را از خاک پر می کنیم

سپس یک یا دو بذر جواننه زده را داخل خاک گلدان قرار داده و بلافاصله آب می دهیم.

بعد از گذشت 6 ماه می توان نهال ها را به زمین منتقل کرد.

نهال ها را می توان تا یک سال در داخل پلاستیک نگه داشت.

دوره آبیاری نهال ها بسته به رطوبت خاک دارد و به طور متوسط هر 6 روز یک بار است.

بهترین خاک برای پسته شنی و لومی است.

مناطقی که رطوبت هوا بیشتر از حدمجاز می باشد مناسب کاشت پسته نیستند.

معمولا هر درخت پسته بعد از گذشت دو سال باید پیوند زده شود.

درخت پسته در 7 سالگی شروع به محصول دهی می کند.

سن یک درخت بسته می تواند تا 80 سال برسد.

  • hossin hossinzade