کتاب گویا

کتاب و نویسنده

کتاب گویا

کتاب و نویسنده

در این وبلاک به معرفی نویسندگان تاثیر گذار در جهان و همچنین نگاهی کوتاه به کتاب های آنها خواهیم داشت.

  • ۰
  • ۰

انس پسته

انس پسته نشان دهنده چیست؟

انس پسته یا اونس پسته: یکی از معیارهای خرید پسته، درشتی پسته است. پسته‌های درشت همیشه طرفداران بیشتری دارند تا پسته‌های ریز.
تجار و بازرگانان پسته برای بیان درشتی یا ریزی پسته، از واحدی به نام انس پسته استفاده می‌کنند.
هرچه عدد اونس پسته کمتر باشد، پسته درشت‌تر است؛ و هرچه عدد اونس پسته بالاتر باشد، نشان دهنده آن است که پسته ریزتر است.

مثلاً پسته با انس 20 یعنی پسته درشت و پسته با انس 30 یعنی پسته ریز.

 

نحوه تعیین عدد انس پسته؟

برای تعیین عدد اونس یک توده پسته، ابتدا از میان توده پسته به صورت تصادفی و رند‌م مقداری پسته را جدا می‌کنند. معمولاً برای این کار از میان گونی‌های پسته به صورت تصادفی چند گونی را انتخاب کرده و از هر گونی مقداری را به عنوان مشت نمونه ای از خروار برداشته و مجموع نمونه‌ها را با هم مخلوط کرده و سپس برای تعیین عدد انس از ترازوی انس گیری استفاده می‌کنند. ترازوی انس گیری مانند ترازوهای قدیم و سنتی است، البته جدیداً برای تعیین انس از ترازوهای دیجیتالی استفاده می‌کنند.
ابتدا در یک کفه ترازو وزنه 142 گرم قرار می‌دهند و در کفه دیگر ترازو پسته می‌ریزند تا دو کفه باهم برابر شوند. سپس پسته‌ها را به دسته‌های پنج‌تایی تقسیم می‌کنند. هر دسته پنج تایی یک انس است و تعداد دسته‌های پنج تایی تعیین کننده انس پسته مورد نظر است.

 

مثلاً اگر 22 دسته پنج‌تایی حاصل از وزن کردن 142 گرم به دست آید. می‌گویند انس این پسته 22 است.

یک سوال:اگر پس از وزن کردن 142 گرم پسته فندقی و تقسیم آنها به دسته های پنج تایی، 32 دسته پنج تایی و 2 عدد پسته تک دانه اضاف آمد، انس این پسته را چند باید بیان کرد؟

روش فوق هم برای مشخص کردن اونس پسته خندان به کار می‌رود و هم برای تعیین اونس پسته‌های دهان بسته. لازم به ذکر است که عدد انس در خریدها و فروش‌های کلی مطرح است و در خریدها جزی مطرح نیست.

تعیین انس پسته‌های مخلوط 

هرچه مقدار پسته‌های خندان بیشتر باشد، تأثیر مثبت و هرچه مقدار پسته‌های (دهان بسته، پسته‌های ریز نخودی شکل و پوک)بیشتر باشد تأثیر منفی دارد.
بسیاری از تاجران و بازرگانان برای اینکه انس پسته‌شان کمتر شود؛ تا ارزش بیشتری به توده پسته‌شان بدهند. اقدام به جدا کردن پسته‌های دهن بسته از پسته‌های خندان می‌کنند؛ و با این کار علاوه بر یک دست کردن پسته‌ها به میزان قابل توجه ای عدد انس کاهش می‌یابد.
همان طور که گفته شد برای تعیین عدد انس پسته‌های دهان بسته همانند پسته‌های خندان عمل می‌کنند یعنی مقدار 142 گرم پسته را به دسته‌های پنج‌تایی تقسیم می‌کنند و عدد حاصل، عدد اونس پسته دهان بسته است.

همیشه عدد اونس پسته دهان بسته به مراتب بیشتر از عدد انس پسته‌های خندان از یک نوع پسته است.

برای تعیین کیفیت پسته‌های دهان بسته از عدد گرم مغز استفاده می‌شود.

در مورد پسته های دهان بسته علاوه بر عدد انس از عبارت گرم مغز هم استفاده می شود؛ به طوری که هر چه عدد گرم مغز پسته‌های دهان بسته بیشتر باشد، نشان دهنده کیفیت بهتر پسته دهان بسته است.

برای تعیین این عدد ابتدا در یک کفه ترازو وزنه 100 گرمی قرار می‌دهند و سپس در کفه دیگر پسته می‌ریزند تا دو کفه به حالت تعادل قرار گیرد و سپس این 100 گرم پسته را شکسته و مغز آن را از پوسته استخوانی جدا می‌کنند. سپس مغز پسته حاصل را وزن می‌کنند تا عدد گرم مغز به دست آید.

مثلاً پس از شکستن 100 گرم پسته دهان بسته پسته کله قوچی 54 گرم مغز به دست آمده پس می‌گویند که این پسته دهان بسته کله قوچی، 54 گرم مغز می‌دهد.
مثال دیگر پس از شکستن 100 گرم پسته دهان بسته پسته فندقی 48 گرم مغز به دست آمده پس می‌گویند این پسته دهان بسته فندقی، 48 گرم مغز می‌دهد.
لازم به ذکر است عدد مغزی پسته‌های دهان بسته کله قوچی و پسته اکبری به دلیل درشت بودن معمولاً از پسته‌های دهان بسته فندقی و پسته احمد آقایی بیشتر است.

عدد مغز گرم پسته نقش موثری در تعیین قیمت پسته دهان بسته دارد، به طوری که یک یا دو گرم پایین تر یا بالاتر عدد گرم مغز، کلی در قیمت یک توده و بار پسته تاثیر می گذارد لذا باید در تعیین عدد مغز باید دقت کرد.

 

خلاصه مقاله

اونس پسته معیاری است عددی، که به وسیله آن میزان درشتی یا ریز بودن پسته را بیان می کند. معادل این واژه کلمه سایز است که در معاملات بین المللی هم با عنوان سایز پسته مطرح می شود.

هر چه عدد اونس عددی کوچکتر باشد بیانگر درشت تر بودن آن پسته است و معمولا در اکثر مواقع از دو عدد برای بیان اونس پسته استفاده می کنند. برای مثال می گویند پسته اکبری اونس 24-22 و یا پسته احمد آقایی اونس 30-28 و به همین شکل برای انواع پسته ها اونس به این صورت مطرح می شود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی